Characterization of the Main Integrating Discipline of the Stomatology Career in Plan E

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62486/agodonto2024130

Keywords:

stomatology, discipline, teachers, students, self-management, medical education, education at work

Abstract

Introduction: Study programs are continually improved in Higher Education Centers. The current E curriculum retains the positive aspects of previous programs, while reinforcing the Integrative Core Discipline. 
Objective: Characterize the Main Integrating Discipline of the Dentistry Career in Plan E. 
Methods: Descriptive research with a qualitative approach. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction and empirical: documentary analysis to obtain information about the characteristics of the program and group work (workshops), in the Discipline Collective. 
Development: The implementation of the discipline facilitates the integration of knowledge, skills and values expressed in the modes of action of the student, who works with the object of his profession from the first year; Self-management of the student's knowledge predominates in each subject of the discipline and education at work is ratified as the main form of teaching. Teachers' understanding of the characteristics of the discipline was achieved through methodological workshops. 
Conclusions: The Main Integrative Discipline is characterized by training oriented towards professional skills from the beginning of the career. The discipline and curricular strategies extend throughout the degree and are integrated with the components of the teaching-learning process. Students must construct their learning in an active and independent way. The teachers deepened their knowledge of the components of the teaching-learning process contemplated by the discipline.  

References

Mirabal Nápoles M, Carvajal Hernández BM, Soler Herrera M, Bujardón Mendoza A. Análisis histórico tendencial del proceso de formación del componente investigativo en la carrera de Medicina. Rev. Hum. Med. [Internet]. 2022 [citado 08/07/2024]; 22(2): 361-85. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202022000200361&lng=es.

Reyes Fernández Y, Castellanos Linares MC, Díaz Galván L, Herrera Llanes B. Experiencias de Mayabeque en el desarrollo de las especialidades de postgrado. Revista de Ciencias Médicas de la Habana. [Internet]. 2021 [citado 08/07/2024]; 28(2): 156-65. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revciemedhab/cmh-2021/cmh212b.pdf

Hernández Suárez D, Rodríguez Acosta Y, Hernández Suárez D, Tápanes Acosta M. Las estrategias curriculares en función de la formación integral del egresado de las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 08/07/2024]; 14: Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100023&lng=es.

Pérez Collado J, Peñalver Sinclay AG, Bachiller Sánchez MC, Pérez Collado T, Arévalo González E. Análisis del programa de estudios de Prevención en Salud en la carrera de Medicina. Rev. Ciencias Médicas [Internet]. 2024

[citado 08/07/2024]; 28(2024): e5971. Disponible en:

http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5971

Perodín Leyva Y, Mesa Rodríguez N, Ruíz Campaña E. Interrelación disciplina Estomatología Integral y modos de actuación profesional. Carrera Estomatología. Correo Científico Médico. [Internet]. 2021 [citado 08/07/2024]; 25(2): e10. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3804

Enríquez CJO, González HG, Toledo PB, et al. Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología. Revista Cubana de Educación Médica Superior. [Internet]. 2020 [citado 08/07/2024]; 34(3): e15. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2020/cem203k.pdf

Mayedo Núñez Y, Rodríguez Peña JC, de la Torre Rodríguez E, Núñez Rojas Y. Abordaje histórico del proceso enseñanza-aprendizaje de inglés con Fines Específicos en la carrera de Estomatología. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2021 [citado 08/07/2024]; 58(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072021000200017&lng=es.

Martínez García Y, Betancourt García AI. La promoción de salud en el Plan E de la Carrera Estomatología. RC [Internet]. 2023 [citado 08/07/2024]; 19(95): 287-95. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3424

Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio E. Carrera de Estomatología. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2020.

Gallardo Sánchez Y, Núñez Ramírez L, Proenza Fernández L, Nuevo Pi M. Diseño de curso virtual respondiendo al currículo propio del Plan E de la carrera Medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2021 [citado 08/07/2024]; 25(2): e12. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4813/pdf

Zamora González J, Puentes Benítez M, Rodríguez Llanes R. La Educación en el Trabajo en la asignatura de Ortodoncia. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2020 [citado 08/07/2024]; 24(6): e8. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4465

Bosch Núñez AI, Rodríguez Reyes O. Problemas que limitan la interdisciplinariedad entre la Farmacología y las asignaturas clínicas en Estomatología. Gac Méd Espirit. [Internet]. 2021 [citado 08/07/2024]; 23(3): 84-94. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212021000300084&lng=es.

Pérez García S, Díaz Calzada M, Herrera Miranda G, Roig Martínez Y, Pérez García S. El proceso enseñanza-aprendizaje basado en el aprendizaje colaborativo. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2024 [citado 08/07/2024]; 28(1): e11. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6018/pdf

Afre Socorro AL, Téllez Tielve NC, García Molina Y, Análisis crítico del programa de Odontopediatría en el 4to año de la Carrera de Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 [citado 08/07/2024]; 27(2023): e5802. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5802

Downloads

Published

2024-08-08

How to Cite

1.
Afre-Socorro AL, Labrador-Falero DM, García-Molina Y, Alonso-Herrera A, Wong-Silva J. Characterization of the Main Integrating Discipline of the Stomatology Career in Plan E. Odontologia (Montevideo) [Internet]. 2024 Aug. 8 [cited 2025 Mar. 15];2:130. Available from: https://odonto.ageditor.uy/index.php/odonto/article/view/130