Teaching media system for the Pediatric Dentistry course in the Stomatology career
DOI:
https://doi.org/10.62486/agodonto2024131Keywords:
medical education, teaching, media, methods, students, educational environment, educational innovation, educational modelAbstract
Introduction: The teaching-learning process in the Dentistry Career is established according to the demands of comprehensive Cuban dental care. Due to its high potential on a cognitive and educational level, its improvement is necessary.
Objective: Design a system of teaching aids for learning the subject Pediatric Dentistry in the fourth year of the Stomatology degree.
Methods: A descriptive, analytical study was carried out with a qualitative approach through the design of direct perception teaching media and the use of virtual teaching-learning environments for topic IV: endodontic treatments in young temporary and permanent teeth affected by dental caries. the population under 19 years of age. Scientific methods such as document review, analysis and synthesis, induction-deduction were used.
Results: The teaching aids of direct perception, prepared by the teacher, promoted the theoretical-practical link, with the observation of images of the healthy molar, different pathologies to present according to the progression of the lesion and the different treatments and indications for them. The audiovisual media and tasks indicated through a teaching guide enabled on the Moddle platform allow the student a better understanding of the content.
Conclusions: The designed teaching aids system contributes to the improvement of the teaching-learning process of the subject.
References
Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Toledo Pimentel B, Otero Martínez J, Corrales Álvarez M. Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología. Revista Cubana de Educación Médica Superior. [Internet]. 2020 [citado 22/06/2024]; 34(3): e19. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2020/cem203k.pdf
Pistochini A. Enseñanza de Odontopediatría en el entorno actual. Odontol. Sanmarquina [Internet]. 2022 [citado 22/06/2024]; 25(3): e23213. Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/23213
García Acosta JG, García González M. La evaluación por competencias en el proceso de formación. Revista Cubana de Educación Superior. [Internet]. 2022 [citado 22/06/2024]; 41(2): e19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000200022&lng=es&tlng=es
Casanova Acosta X, Salazar Duany Z, Vicet Caliz M, Miguez Linares B, Torres Torres A, Lahera Sorzano M. La Educación en el trabajo, influencia en el proceso formativo en estudiantes de Educación Superior. Rev Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2020 [citado 22/06/2024]; 15(2):33-8. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/rpan/article/view/
González Valdés A, Mainegra Fernández D, García Cruz M. Autogestión del conocimiento con las tecnologías de la información y la comunicación (TIC): componentes didácticos. Varona. Revista Científico Metodológica. [Internet]. 2023 [citado 22/06/2024]; (78): e16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000300012&lng=es&tlng=en.
Afre Socorro AL, Téllez Tielve NC, García Molina Y, Análisis crítico del programa de Odontopediatría en el 4to año de la Carrera de Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 [citado 22/06/2024]; 27(2023): e5802. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5802
Alfonso González Y, Alonso Ayala O, Candelaria Brito J, Hoyos Alfonso Y, Bravo Abreu M. Material de apoyo a la docencia sobre historia de la medicina local de Pinar del Río. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2022 [citado 22/06/2024]; 26(4): e9. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5517/pdf
Gort Hernández M, Tamayo Rubiera A, Cisneros Suárez Y, Verona Izquierdo A, García Parodi M, Pérez Moreno M. Telefonía móvil y plataforma WhatsApp como complemento de la enseñanza presencial para un aprendizaje colaborativo. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2024 [citado 22/06/2024]; 28(1): e10. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6058/pdf
Hernández Lezcano Y, Cruz Márquez D, Linares Rio M, Rodríguez Hernández Y. Aplicación web para la enseñanza de la asignatura Preparación para la Defensa. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2023 [citado 22/06/2024]; 27: e14. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5663/pdf
Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ministerio de Justicia. Resolución No 47/2022 (GOC-2022-1133-O129) del Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Cap. XI. Art. 296. P. 78. [Internet]. Gaceta Oficial No. 129 Ordinaria de 19 de diciembre de 2022. [citado 2024 Abr 2]; e145. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-47-de-2022-de-ministerio-de-educacion-superior
Albet Díaz JF. B-learning y sistema de medios en anatomía dental, su contribución al desarrollo de la independencia cognoscitiva. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2024 [citado 22/06/2024]; 28(1): e11. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6375
Hernández Hernández Y, Díaz Álvarez L, Medina Mauri R, Martínez Hernández H, Cruz Betancourt E. Sistema integrado de medios de enseñanza para el aprendizaje de la Bacteriología Médica. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. [Internet]. 2021 [citado 22/06/2024]; 25(6): e97. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5185
González Crespo E, Afre Socorro A, Labrador Falero D, Toledo Verbes O, Fernández Guevara N. Metodología para desarrollar la actividad docente: clínico-radiográfica de la carrera de Estomatología. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2021 [citado 22/06/2024]; 25(1): e11. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4477/pdf
Santos Prieto D, Martín Feal L, Hurtado Santos L, Jiménez Yong Y. Guía como medio de enseñanza para valorar el crecimiento general y craneofacial del paciente estomatológico. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 22/06/2024]; 12(1): 82-96. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100082&lng=es.
Carletto Körber FP, Cornejo LS. Una experiencia universitaria innovadora: la Odontopediatría durante la pandemia de COVID-19. Odontol. Sanmarquina [Internet]. 2022 [citado 22/06/2024]; 25(3): e23209. Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/23209
Menta G. Análisis y evaluación pedagógica de los materiales y medios de enseñanza en uso de la enseñanza de la Odontología. [Tesis en Internet]. Argentina: Universidad Nacional de la Plata. Facultad de Odontología; © 2022 [citado 22/06/2024]. e97. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/135122/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yaneisis García Molina, Ana Lina Afre Socorro, Alianna Herrera Forcelledo, Dunia Milagros Labrador Falero, Jadier Wong Silva (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.