Strategy for improving the work of tutors in workplace education in dentistry
DOI:
https://doi.org/10.62486/agodonto2025180Keywords:
Stomatology, Tutor, Professors, Students, Education at Work, Professional SkillsAbstract
Introduction: The role of the tutor in the comprehensive training of future health professionals is one of the methodological lines of work that has been developed over several academic years to improve the teaching process.
Objective: To design a strategy to improve the work of tutors in the Stomatology degree program.
Methods: Qualitative research was conducted to design a working methodology with the aim of improving the performance and development of the teaching staff as tutors in this teaching activity. Theoretical and empirical methods were used, such as surveys and document analysis, taking into account the provisions of the regulations and governing documents of Higher Education in Medical Sciences.
Results: The presence of a novice faculty was found, composed mainly of instructors with limited experience as tutors. The difficulties observed may influence the acquisition of skills and habits in stomatological practice that are intended to be achieved by graduates of the Stomatology program.
Conclusions: The strategy designed constituted a teaching tool to guide tutors in their educational work and to strive for excellence in the training processes of the Stomatology Degree Program.
References
Rodríguez Díaz JL, Cabrera Olvera JL, Muñoz Guanga AP. El éxito de las Prácticas pre-profesionales: ¿De qué depende? Rev. Haban. Cienc. Méd. [Internet]. 2022 [Citado 9/6/2025]; 21(2): e11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2022000200015&lng=es.
Domínguez Urdanivia Y, Rojas Valladares AL. La tutoría de acompañamiento, desde un enfoque inclusivo, en la formación del profesional en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad. [Internet]. 2021 [Citado 9/6/2025]; 13(5): 223-33. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000500223&lng=es&tlng=pt.
Navarrete Cazales Z, Tomé López J. La tutoría en la educación superior. Una aproximación histórica. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. Internet]. 2022 [Citado 9/6/2025]; 24(39): 209-30. Disponible en: https://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0122-72382022000200209&script=sci_arttext
Espinosa Hernández TI, Hidalgo Mederos R, Valcárcel Izquierdo N, Rodríguez Báez LE, Poey Mederos Y. Mejoramiento del desempeño pedagógico del tutor en la educación en el trabajo. Rev. Med. Electrón. [Internet]. 2024 [Citado 9/6/2025]; 46: e10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242024000100060&lng=es.
Noroña González Y, Colala Troya AL, Peñate Hernández JI. La orientación para la proyección individual y social en la educación de jóvenes y adultos: un estudio mixto sobre los proyectos de vida. Región Científica [Internet]. 2023 [Citado 9/6/2025]; 2(2): 202389. Disponible en: https://rc.cienciasas.org/index.php/rc/article/view/89
Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ministerio de Justicia. Resolución No 47/2022 (GOC-2022-1133-O129) del Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. [Internet]. Gaceta Oficial No. 129 Ordinaria de 19 de diciembre de 2022. [Citado 9/6/2025]; e145. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-47-de-2022-de-ministerio-de-educacion-superior
Martínez Asanza D. Acerca de la educación en el trabajo, principio rector de la educación médica cubana. FEM (Ed. impresa) [Internet]. 2021 [Citado 9/6/2025]; 24(6): e325. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322021000600325&lng=es
Casanova Moreno MC, González Casanova JM, González Casanova W, Casanova Moreno D. La educación en el trabajo como premisa para formación de competencias laborales en estudiantes de ciencias médicas. Holguín: EdumedHolguín2021. [Internet]. 2021 [Citado 9/6/2025]; e13. Disponible en: http://edumedholguin2021.sld.cu/index.php/edumedholguin/2021/paper/view/2/2
del Puerto Horta M, Soto Cantero LA, Álvarez Mesa Y, Alfonso de León JA, Gallardo Sarmiento A. Definición de la competencia didáctica del docente en la educación médica superior cubana. REMS [Internet]. 2022 [Citado 9/6/2025]; 36(4): e14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000400010&lng=es.
Vila Pérez OL. Experiencias y desafíos en el ejercicio de la tutoría en los programas de formación de pre y posgrado. Estrateg. Gest. Univ. [Internet 2023 [Citado 9/6/2025]; 11(1): 1-14. Disponible en: https://portal.amelica.org/ameli/journal/780/7804051014/7804051014.pdf
Perodín Leyva Y, Mesa Rodríguez NY, Ruíz Campaña EE. Interrelación disciplina Estomatología Integral y modos de actuación profesional. Carrera Estomatología. CCM [Internet]. 2021 [Citado 9/6/2025]; 25(2): e13. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3804
Vázquez Carvajal L, Marichal Martínez YA, Hernández Quesada G. Desempeño del tutor en la formación pedagógica de alumnos ayudantes en la carrera de Estomatología. Estrategia y gestión universitaria. [Internet]. 2022 [Citado 9/6/2025]; 10(2): 108-26. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2234/3989
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ismey Márquez Lozano, Dunia Fernández Malagón, Yurien Hernández Acosta, Yazmín Sánchez Albóniga, Yesenia de la Caridad Valladares Suárez (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.