Presentation software: a tool to achieve motivation in first-year dental students

Authors

  • Ladisleny Leyva Samuel Facultad de Ciencias Médicas Isla de la Juventud. Isla de la Juventud, Cuba Author https://orcid.org/0009-0003-0705-3471
  • Nila Ledesma Céspedes Facultad de Ciencias Médicas Isla de la Juventud. Policlínico Docente Universitario “Orestes Falls Oñate”. Isla de la Juventud, Cuba Author https://orcid.org/0009-0002-0931-3460
  • Yusdelkis García Bacallao Facultad de Ciencias Médicas Isla de la Juventud. Policlínico Docente Universitario “Leonilda Tamayo Matos”. Isla de la Juventud, Cuba Author
  • Iraida Céspedes-Proenza Facultad de Ciencias Médicas Isla de la Juventud. Isla de la Juventud, Cuba Author https://orcid.org/0000-0001-8875-8593
  • Yoilis Cedeño Gómez Facultad de Ciencias Médicas Isla de la Juventud. Policlínico Docente Universitario “Leonilda Tamayo Matos”. Isla de la Juventud, Cuba Author https://orcid.org/0009-0009-9046-9825

DOI:

https://doi.org/10.62486/agodonto2025198

Keywords:

postgraduate, prosthodontics, orthodontics, periodontics, maxillofacial surgery, specialties, motivation

Abstract

The use of presentation software, specifically Microsoft PowerPoint, as an educational tool can have a significant impact on the motivation and learning of first-year stomatology students. This paper discusses the importance of visual support in stomatology education and how visual presentations can improve student comprehension and retention. It highlights the relevance of graduate studies in stomatology and the need to motivate students early in their career to consider specialization. Through practical examples and clear benefits, it demonstrates how incorporating videos and other interactive tools into presentations can make learning more dynamic and effective, better preparing students as future specialists.

References

Valcazar Montenegro EE. Las competencias del docente de posgrado Un estudio comparativo en cuatro maestrías especializadas desde la percepción de los estudiantes. Desde el Sur [Internet]. 2019 [citado 20 Jul 2020];11(1). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592019000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es

López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Torres Manresa OM. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. Edumecentro [Internet]. 2019 Mar [citado 23 Feb 2021];11(1):202-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000100202&lng

MINSAP. Objetivos de Trabajo y Criterios de medida. ECIMED [Internet]. 2018 [citado 20 Jul 2020]. Disponible en:

https://files.sld.cu/editorhome/files/2020/02/Objetivos-de-Trabajo.pdf

Dra. Arq. Melin Nava. Postgrado en perspectiva ¿Hacia dónde vamos?. Revista tecnología y construcción. Vol. 36 Núm. 1 (2024). Disponible en: http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_tc/issue/archive

Reyes Fernández Y, Castellanos Linares MC, Díaz Galvan L, Herrera LLanes B.

Experiencias de Mayabeque en el desarrollo de las especialidades de postgrado. Revista Electrónica Medimay 2021 Abr-Jun; 28(2) ISSN: 2520-9078 RNPS: 2441 RNSW A1269. Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1723

Zambrano-Sandoval, H. y Díaz-García, J. (2021). Percepciones del estudiantado de posgrado sobre el proceso de investigación. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela . 7 (14), 197 – 224. Disponible en: http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/23154

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Leyva Samuel L, Ledesma Céspedes N, García Bacallao Y, Céspedes-Proenza I, Cedeño Gómez Y. Presentation software: a tool to achieve motivation in first-year dental students. Odontologia (Montevideo) [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2024 Nov. 22];3:198. Available from: https://odonto.ageditor.uy/index.php/odonto/article/view/198