Education in values from an interdisciplinary perspective in students of the Dentistry degree
DOI:
https://doi.org/10.62486/agodonto2025204Keywords:
Education in Values, Interdisciplinary Relations, DentistryAbstract
Introduction: the article addresses the professional training of the dentist and the role of the professor in the formation of values in students, in the conditions of a new Cuban university, in a neoliberal globalized world with the predominance of North American imperialism, and its allies.
Objective: to base the training process on values by establishing interdisciplinary relationships in students of the Dentistry career.
Methods: methods such as documentary, historical-logical and analytical-synthetic analysis were used. 27 bibliographies were used.
Development: a theoretical framework is proposed to establish interdisciplinary relationships from the Biological Bases of Stomatology to Comprehensive Dentistry with the subjects History of Cuba and Philosophy and Health.
Conclusions: for the formation of values in the Dentistry career, it is necessary to establish interdisciplinary relationships in the teaching-educational process as a guarantee for the future performance of students in the practice of the profession, guaranteeing the comprehensive training of the professional that allows him to defend the conquests of the Revolution with an internationalist, humanist, supportive and responsible attitude. Keywords: Education in Values; Interdisciplinary Relations; Dentistry
References
Montano-Silva RM, Abraham-Millán Y, Pérez-Pérez BZ. Theoretical-strategic conceptions of the values formation process in stomatology students. Rev. AG Odontologia 2024. https://doi.org/10.62486/agodonto2024111.
Martí-Pérez J. Escuela de electricidad. En Obras Completas t. 8. La Habana: Ciencias sociales; 1975. p. 281.
Lahera-Martínez F, Lahera-Portelles F, Martínez-Otero R. José de la Luz y Caballero y la ciencia como fenómeno social. Rev. Luz 2018; 17(1).
Addine-Fernández F, García-Batista G. Formación interdisciplinaria a nivel doctoral en Cuba ¿Proceso y resultado? Rev. Cubana Edu. Superior 2022; 41(1).
Rubio-Vargas I, Abreu-Payrol J, Cabrera-Hernández GC, Cardoso-Zambrana CL. La interdisciplinariedad en la gestión pedagógica, una tarea de los profesores de la universidad actual. Bol. Redipe 2018; 7(8): 89-97. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/545
Bermejo-Salmón M, Martínez-Manrique RC, Suárez-Caimary IL. La integración del contenido en la enseñanza de postgrado desde la interdisciplinariedad. Rev. Conrado 2023; 19(93): 70-78.
García-Baró Y, González-Betancourt E, Corzo-Peñalver J. Las tareas docentes interdisciplinarias en el epicentro de la superación profesional. Congreso Universidad 2024.
González-Betancourt E, García-Baró Y, Jiménez-Sánchez L. Desempeño interdisciplinario del médico general integral en la prevención de enfermedades profesionales en el contexto cooperativo agropecuario. Rev. Científica Agroecosistemas 2021; 9(1): 76-83.
Aurelio-Luengo N, Martínez-Álvarez FF. La educación transdisciplinaria. Comunidad Editora Latinoamericana 2022.
Páez-Suárez V, Addine-Fernández F, Álvarez-Cruz P, Núñez-Jover J, Bermúdez I, Montenegro S, Ojalvo V, Llivina M, González J, Rodríguez-Cuervo AM, Bernaza G, Domínguez-García I. Una experiencia de integración inter y multidisciplinaria en la formación médica y sus fundamentos didácticos. En: La didáctica de la Educación Superior ante los retos del siglo XXI. Editora educación Cubana; 2017.
Acosta-Gaibor MP, Basulto-Roldán MA, Jiménez-Conde N, Parente-Pérez E. Enseñanza problémica para el desarrollo de la competencia, aplicación de protocolos de cirugía segura en tiempos de covid-19 a internos de enfermería. Rev. Electrón. Formación y Calidad Educativa 2020; 8 (3): 111-124.
Guanche-Martínez AS. Algunos aportes de los pedagogos cubanos a la teoría de la enseñanza problémica. Anales de la Academia de Ciencias de cuba 2021; 11(2).
Rodríguez-Varis D. Valoración del empleo del vínculo interdisciplinariedad-enseñanza problémica durante la formación del profesional de Cultura-Física. Rev. Podium 2022; 17(3): 1040-1051.
Varona-Domínguez F. Ideas educacionales de Paulo Freire. Reflexiones desde la educación superior. Medisur 2020; 18(2).
Puga-García A, Veloso-Pérez E, Puga-Madiedo GM, Fardales-Macías V, Madiedo-Albolatrah M, Llano-Gil EA. La interdisciplinariedad en la Educación Médica desde las Ciencias Básicas Biomédicas. Edumed Holguín 2023.
Piloto-Porras DC, González-Miló A, González-González M. Interdisciplinariedad desde la disciplina Medicina General Integral hacia las Ciencias Básicas Biomédicas. Rev. Universidad Médica Pinareña 2018; 14(3), pp. 1-10.
Rodríguez-González J, Suárez-Cabrera A, Valcárcel-Izquierdo N, Alea-González M, Lago-Queijá M, González-García Y. El enfoque interdisciplinario en la disciplina principal integradora de la carrera de medicina. Invest. Medicoquir 2020; 12 (2).
Rodríguez-Peña M, Guerra-Gómez S. Interdisciplinariedad y cultura de salud en la enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en la carrera de medicina. Rev. Didáctica y Educación 2020; 11(6).
Bosch-Nuñez AI. Fundamentos teóricos de una estrategia didáctica interdisciplinaria entre la Farmacología y las asignaturas clínicas estomatológicas en la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. 2022; 12(2). https://doi.org/10.15446/aoc.v12n2.98715
Rosero-Armijos C, Pinos-Robalino P, Segovia-Palma P. La interdisciplinariedad desde la asignatura de Histología General y Dentaria en la carrera de Odontología. Rev. Universidad y Sociedad 2017; 9(1).
Céspedes-Proenza I, Parra-Padín A, Álvarez-Romero Y. Dificultades de interdisciplinariedad entre la Morfofisiología y asignaturas de la disciplina integradora en la carrera de estomatología, septiembre 2016 a enero 2017. REMIJ 2018; 19(1).
Díaz-Sosa FA, Díaz-Acosta Y, Pérez-García Y, Ramírez-García M. La formación sociohumanista del profesional de la salud en Cuba. Filosofía, Historia y Salud 2023;1(1):e7
García-Fajardo IM, Ledo-Royo CT, Oconor-Martínez LM. Proceso de formación continua ética asistencial en el Estomatólogo General Integral. Maestro y Sociedad 2023; Número Especial: 286-293. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Betancourt-Matos D. Formación de valores en el contexto de la universalización y democratización de la Educación Superior. Rev. Roca 2021; 17(1): 454-470.
Padrón-Álvarez A, Cardet-Chaveco Y, Oropesa-Gómez Y. La formación de valores en la universidad ¿utopía, posibilidad o necesidad? Referencia Pedagógica 2022; 9(2): 175-191.
Bauzá-Vázquez E, Marañón-Rodríguez EJ. La formación y desarrollo de los valores en la educación superior cubana y su proceso de socialización. Didáctica y Educación 2012; 3(3).
De-la-Rúa-Batistapau MJ, González-González FE. La educación en valores: una necesidad en la formación universitaria. Referencia Pedagógica 2023; 11(2)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yoneisy Abraham-Millán, Rosa María Montano-Silva, Yailet Velázquez-Borges, Bernardo Manuel Núñez-Pérez (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.