Theoretical-strategic conceptions of the values formation process in stomatology students
DOI:
https://doi.org/10.62486/agodonto2025209Keywords:
Value Invariants, Pedagogical Strategy, Stomatology StudentsAbstract
Introduction: in this research, by analogy to the definitions of knowledge and skill invariants, the concept of value invariants is defined, it is based on the fact that responsibility, solidarity, industriousness and dignity constitute the value invariants.
Development: a pedagogical strategy for the formation of values in students of the Dentistry career is presented, which consists of five stages and actions in each of them, which is conceived in two dimensions; The first is the teaching, in which, on the basis of the logic and components of the educational teaching process, a hierarchical treatment of values is suggested, on the basis of which is the systematization of the value invariants and, on this, the proposes to address the rest of the values of the social assignment; The second dimension is the extra-teaching dimension, in which the modes of action of the values to be formed in the social activity of the students can be valued in greater richness.
Conclusions: the fact is revealed and argued that responsibility, solidarity and industriousness make up a dialectical triad, which on the axiological level becomes the driving source of the value formation process, while dignity constitutes the cell of said process.
References
Castro-Ruz R. Intervención del General de Ejército Raúl Castro Ruz, Primer Secretario del Comité Central del Partido Comunista de Cuba y Presidente de los Consejos de Estado y de Ministros, en la Primera Sesión Ordinaria de la VIII Legislatura de la Asamblea Nacional del Poder Popular, en el Palacio de Convenciones, el 7 de julio de 2013, “Año 55 de la Revolución”
Valdés H. Programa director para el reforzamiento de los valores fundamentales en la sociedad cubana actual (diapositivas)
Talízina NF. Conferencias sobre “Los fundamentos de la enseñanza en la educación superior”. Departamento de Estudios para el perfeccionamiento de la Educación superior, Universidad de La Habana, 1985.
Álvarez CM. La Escuela en la Vida. Sucre- Bolivia, Imprenta Universitaria, 1994.
Fuentes HC, Álvarez IB. Dinámica del proceso docente educativo de la educación superior. Centro de estudios de educación superior “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, 1998.
Baxter-Pérez E. La educación en valores. Papel de la escuela (soporte digital).
Báxter-Pérez E. Educar en valores. Tarea y reto de la sociedad. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana, 2007.
Vázquez-Cedeño S. Educación y valores (soporte digital)
González O. Aplicación del enfoque de la actividad al perfil de la educación superior. Ciudad de La Habana, CEPES, 1989.
Hernández H. Perfeccionamiento de la enseñanza de la Matemática en la Educación Superior. Experiencia en el Álgebra Lineal (Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas), Ciudad de La Habana, 1989.
Ojalvo V. Formación docente para la formación en valores: un reto para la transformación de la universidad del siglo XXI. En Avances y Perspectiva de la investigación universitaria. Editorial Felix Varela, La Habana, 2006.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosa María Montano-Silva, Yoneisy Abraham-Millán, Bárbara Zenaida Pérez-Pérez (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.